FIM International Six Days of Enduro 2016

Navarra, Spanje – Dagelijkse verslagen van Mathias

Voor live results en meer foto’s, neem ook een kijkje op de website van FIM ISDE.

Zondag 15 oktober: Dag 6 ISDE

Een zilveren medaille!

De afsluitende crosstest van vandaag was gepland om 10u, maar door grote problemen met de organisatie en de klasse-indelingen, werd alles opgeschoven en een nieuwe timing opgemaakt. Ik moest plotseling om 14:45u starten. Dus te vroeg opgestaan… voor niets.

Eerst moesten we een rondje achter een marshall rijden zodat we wisten hoe het circuit verliep en hoe de springbergen lagen. Dan werden we achter het starthek geplaatst en vertrokken we met 35 rijders voor 6 korte maar hevige rondjes. Eerst een stukje asfalt op het circuit, dan door de kiezel, om dan uiteindelijk voor 6 ronden de crossproef af te leggen. Ik liet me niet gek maken door de strijd aan de kop, die reden alsof het de finale van het WK was. Ik had ook last van opgepompte armen, dus bleef ik mooi op mijn tempo rijden en werd nog 78ste.

In het eindklassement werd ik  daarmee 79ste in de World Trophy en zelfs 17de in de E3-klasse. Dit resultaat is goed voor een zilveren medaille, en dit bij mijn allereerste deelname! Na 6 dagen rijden bleef ik op amper 4,6 minuten van een gouden plak verwijderd… en dat na 1322 km rijden!

Eigenlijk waren deze 6 dagen rijden minder zwaar dan ik had verwacht. De tijden zijn best te doen en ook de specials waren zeer mooi, sommigen heel snel, andere heel moeilijk,  maar niet onmogelijk. Door goed te doseren en goed de krachten te verdelen en vooral geen onnodige risico’s te nemen, kon ik een heel mooi resultaat rijden. Nooit had ik gedacht een medaille te behalen, laat staan een zilveren. Dit is een geweldige afsluiter, maar vooral het werk van mijn team, want het is onmogelijk te doen zonder hen. Mijn helpers, mijn mecaniciens, mijn volgers op de specials en de mensen aan de assistentie verdienen ook een medaille. Ik draag dit op aan hen, aan mijn ouders en aan de sponsors die dit mee mogelijk gemaakt hebben!

Zaterdag 15 oktober: Dag 5 ISDE

De vijfde dag van de Six Days konden we rijden onder een heerlijk Spaans najaarszonnetje. Het was wel fris ‘s morgens met amper 10 graden, maar beter dan de regen van de afgelopen dagen.

De route telde 195 km en de eerste proef was weer aan het circuit, maar die was zo stoffig geworden en ook vol met gaten, dat het eigenlijk niets meer met enduro te maken had. Omdat we direct na de start moesten rijden, was ik nog niet heel goed fris en reed slechts een 142de tijd. De tweede proef was een supersnelle crosstest nabij het dorpje Larraga. Heel knap gemaakt, veel volgas, een paar technische passages, echt geweldig! Daar reed ik een 97ste tijd op amper 27 seconden van de eerste rijder. Vandaar ging het verder naar het noorden om zo weer de proef in Ancin te rijden. Die is heel technisch, met vele sprongen en afdalingen. Er was ook heel veel volk komen opdagen, iets wat we bij ons amper kennen. Maar hier is enduro echt heel populair en dat zie je aan de opkomst van het publiek.

Jammer dat ik me even mispakte en botste tegen een paaltje, zonder veel erg. Ik werd nog mooi 22ste en was best tevreden. Had slechter kunnen zijn. Bovendien is mijn doel uitrijden dit jaar en is het klassement van ondergeschikt belang.

Daarna moesten we weer in Zuniga de enduroproef rijden. Beetje jammer dat we drie dagen dezelfde test moesten rijden, want ook daar lagen nu heel veel knippen en putten door de vele passages, iets wat je normaal niet hebt in enduro. Maar ik voelde me heel goed in mijn sas en kon voluit gaat, binnen de grenzen en reed een mooie 114de tijd Scratch. Dat is best goed op een totaal van 500 rijders. Als afsluiter opnieuw naar het Circuito de Navarra, waar het stof niet te doen was. Tot een halve meter diep zakten we weg in de bochten! En daarna waren er zoveel gaten in de betonharde ondergrond, dat je heel goed moest vasthouden om er niet af te vliegen. Ik gaf extra gas om het mindere resultaat van ‘s morgens goed te maken en dat lukte prima met een 88ste tijd. Daarmee sloot ik de vijfde dag af met een mooie 117de plaats in Scratch en sta daarmee ruim binnen de 25% regel voor een zilveren medaille. In mijn E3 klasse sta ik mooi 17de!

Morgen rijden we nog de crossproef en dan kunnen we deze 6 daagse hopelijk in schoonheid afsluiten. Zondag om 15u weten we het…

Vrijdag 14 oktober: Dag 4 ISDE

De vierde dag van de Six Days begon nog onder zware bewolking en een spatje regen, maar de rest van de dag bleef het droog. Toch was het heel de nacht blijven regenen en waren de eerste specials nog spekglad. Overal lagen rijders, of gingen door het lint, een schaatsbaan was er niets tegen… Het leek wel groene zeep.

Mijn eerste enduroproef in Zuniga ging heel vlot, hoewel het gedeelte onder de bomen nog heel glad was door de stenen en de vele losgereden wortels. Toch werd ik 112de. Bij de tweede ronde ging het echter even mis en ging ik nogal hard onderuit. Gelukkig had ik geen grote schade en was ik ook niet gekwetst. Ik kon zelfs nog tijd goedmaken, want ik was amper iets trager dan ’s ochtends. Aan de assistentie kon ik nog snel mijn koppelingshandel vervangen en was alles op tijd klaar.

Op de grote Crossproef van Gastiain was het alle zeilen bijzetten om recht blijven. Door de regen ‘s nachts was de grote weide één grote vettige boel geworden, haast niet recht te blijven. Maar met de goede banden lukte me dat heel goed en werd ik zelfs 93ste scratch, wat bijna 50 plaatsen beter was dan de dag voordien. Dat zijn ook de omstandigheden die wij goed kennen en de andere rijders hebben daar minder ervaring mee. In de namiddag was het al wat opgedroogd en werd ik nog 101ste met veel minder achterstand op de eerste rijders.

Ook op de laatste special aan de paddock, ging ook alles beter dan gisteren, hoewel het poederstof en het zeer mulle zand het extra zwaar maken op het einde van de dag. Het banden wisselen ging ook heel goed, zelfs nog tijd gehad om olie te wisselen, filters te doen. Perfect!

Alles liep zoals gepland vandaag en ik had echt een heel goed gevoel. Mijn BETA 300 doet het prima, alles loopt perfect gesmeerd dankzij Denicol en alle andere helpers zorgen ervoor dat er overal eten en drinken is. Ik sta nu 88ste in de tussenstand bij de Trophy rijders en 16de in E3. Fantastisch!

Dit is waar ik het voor doe: 7 uur volgas enduro, in Spanje en genieten van de omgeving en het rijden.  Nog 2 dagen. Zaterdag is nog een zware dag en zondag de afsluitende cross. Ik hoop dat ik kan aankomen en een medaille kan behalen. Zou mooi zijn voor een eerste deelname!

Donderdag 13 oktober: Dag 3 ISDE

De derde dag begon in de regen, maar net niet genoeg om alles ‘mooi’ nat te maken of voor modder te zorgen. Alleen de bovenlaag werd nat en niet de grond daaronder, dus een dun laagje dat spekglad was en overal aan kleefde, met als gevolg dat het heel de dag zoeken was naar grip. En dat maakte het heel moeilijk rijden. De route was 2 x 140km, met telkens 3 specials.

De eerste special in Zuniga was een enduroproef die heel lang was, eerst een stukje snel op een akker, daarna heel technisch, om dan weer heel snel te eindigen. De proef duurde meer dan 12 minuten, volle concentratie. Maar het liep heel goed en werd 118de de eerste keer en 129ste de tweede ronde.

De tweede proef was een gigantisch flank, met vele klims en steile afdalingen, en een paar moeilijke opstappen. Deze special lag in het dorpje Gastiain en was bijzonder snel, te snel voor een enduro. Maar door de heel gladde bovengrond, had ik elke meter nodig om schuivend en driftend recht te blijven. Jammer genoeg viel ik even in de twee ronde, maar zonder veel erg. De eerste keer werd ik nog 142ste, maar de tweede keer kostte de val me 7 plaatsen. Niet erg want ik rijd (nog) niet voor het klassement, dat doe ik de volgende jaren wel.

De laatste proef was telkens weer aan het circuit en daar verliep alles goed, hoewel het een moeilijke, technische proef was die veel concentratie vergde. Ik heb die twee keer zonder problemen kunnen rijden en was ruim op tijd binnen. Snel 2 banden gewisseld, motor weer nagezien in minder dan 15 minuten en zo staat mijn BETA 300 er weer goed bij voor de vierde dag. Ik sta nu op de 133ste plaats in scratch, en ruim binnen de tijd voor virtueel zilver. Maar we zijn pas halfweg… de rest volgt morgen.

Woensdag 12 oktober: Dag 2 ISDE

Opnieuw dezelfde route en specials als dag 1, dus iedereen gaf wat meer gas, want we kenden de route en de specials. Maar ik behield mijn strategie, nam geen risico en wil zeker aankomen op zondag.

Het weer vandaag sloeg echter totaal ‎ om. Zwaar bewolkt en halfweg de wedstrijd begon het te regenen en zakte de temperatuur bijna 10 graden. Maar het deed deugd, want het stof was echt een probleem. Ik was dikwijls sneller dan mijn voorganger, maar door het stof werd ik gehinderd tijdens de proeven in de voormiddag.

Ook de verbindingen waren best pittig geworden, want we waren al 4 keer gepasseerd en de sporen werden steeds dieper en dieper na meer dan 2000 passages. Eén keer kwam ik zelfs vast te zitten in echte fesh-fesh, een soort poederstof dat ook veel in de Dakar rally voorkomt. Ik zakte bijna een meter diep weg en moest mijn voorwiel uit de poeder-bloem heffen, zo diep was ik weggezakt.

De crossproef in Ancin verliep heel goed, en was telkens veel sneller als gisteren met respectievelijk een 143ste en 152ste plaats. Maar de enduroproef was echt moeilijk en ik ging even onderuit. Daardoor verloor ik wel wat tijd, maar zonder verder erg. Ook de laatste test aan het Circuito de Navara verliep heel goed, en beter dan gisteren. Ik werd vandaag scratch 141ste op iets meer dan 10 minuten van de eerste. Maar in de World Junior Trophy sta ik binnen de top 100, terwijl ik maar op 70% rijd. Virtueel ‎heb ik zilver… maar er volgen nog 4 lastige dagen, zeker met de regen wordt het geen lachertje.

Dinsdag 11 oktober: Dag 1 ISDE

Om 9.04 vertrokken voor 2 rondes van telkens 150 km met 3 specials. Ik had me voorgenomen geen risico’s te nemen want het zijn 6 lange dagen. Rustig opgebouwd, hoewel de snelheid hoog ligt, zowel op de specials als op de verbindingswegen. De streek in het Noorden van Spanje is nog heel dor en droog, alles ligt er keihard bij. De specials zijn snel, niet erg technisch en dus gaat het vlot vooruit. Maar de laagstaande zon en het vele stof maken soms het zicht erg moeilijk. Daardoor moest ik ook de luchtfilter wisselen. Twin Air heeft me ook extra stofkapjes meegegeven en dat werkt prima. Goed op tijd de achterband kunnen wisselen, hoewel het niet heel goed vlotte om binnen de 15 minuten alles te doen. Maar dat is enduro: rijden, tellen, sleutelen… alles alleen!

Ik reed steeds rond de 120ste en 150ste plaats, zonder me te forceren en wilde zeker ook niet vallen. En dat is ook gelukt, hoewel de bijna 8 uur durende wedstrijd niet in de kleren kruipt. Ik sta na de eerste dag op de 134ste plaats op 546 rijders, toch niet slecht, en daar ben ik best blij mee. Vroeg slapen en morgen dag 2, die dezelfde ronde en specials zijn als vandaag.

Zaterdag 8 en zondag 9 oktober: Keuring en nog meer stappen…

Zaterdagochtend kregen we het privilege om als eerste te passeren langs de administratieve controle. Dit ging zonder enig probleem.

Nadien samen met mijn Nederlandse maat, Daan Bruisten, de moeilijke enduroproef in Berbinzana nog eens opnieuw gaan afstappen. Hier gaat toch het verschil worden gemaakt op dag 1 en 2! De steie klim gaat wel voor eindige problemen zorgen wanneer er na de tweede dag een klein 2800 man gepasseerd is. Nadien nog even kort over de crossspecial van dag 5 gestapt.

In de namiddag ben ik de motor gaan testen op de testtrack. In het begin was het nog wat zoeken met de juiste afstelling. Dus ben ik even langs gegaan bij het Beta Boano Factory Support Team om wat raad te vragen hierover. Nadien wat aanpassingen aan de carburateur, de vering gedaan en de motor was gewoon TOP!

Zondagochtend de motor laten keuren. Ook hier zonder enig probleem de keuring goed doorlopen. In de namiddag zijn we nog even wat gaan afstappen en vanavond parada in de mythische stad Pamplona!

Donderdag 6 en vrijdag 7 oktober: Specials. Stappen, stappen en nog eens stappen…

De afgelopen dagen heb ik wel bijna 50 km gestapt. Alle specials verkend en de enduro specials van Zunita al 2x. De specials zijn allemaal zeer ruim, snel, met veel cross specials op kurkdroge akkers en weides. De extreem special aan de spandoek is vervangen door een extra cross special. Wel een beetje jammer want 1 extreem specials had toch wel mooi geweest. Maar het zij zo… Na 6 dagen zal ik misschien wel blij zijn dat er geen extreem special was :-). De enige moeilijke special is de endurotest in Berbinzana van dag 1&2.

Het Belgisch team is ondertussen compleet! Morgen keuring van de papieren en de motor even testen op de testtrack.

Woensdag 5 oktober: Het Spaanse avontuur begint!

Vandaag samen met mama Lutgard het vliegtuig genomen naar Santander, waar Walter Luyten ons stond op te wachten. Hij was namelijk zondag al vertrokken richting Spanje.

Op de weg van de luchthaven richting de paddock, hebben we al de enduro specials in Zunita van dag 3 en 4 afgestapt. De specials waren lang en technische met veel smalle single tracks!