Na 10 succesvolle jaren in de BMX, besloot Mathias Van Hoof in 2013 zich toe te leggen op het endurorijden. Wat begon als een hobby, met plezierritjes in de Kempen, werd als snel een passie. Hij reed bij wijze van test, twee ritten mee in het Belgisch Kampioenschap Enduro en wist die tweede wedstrijd al direct te winnen. Daarmee werd duidelijk: Mathias heeft talent!

In 2014 besloot Mathias om aan het volledige kampioenschap bij de Randonneurs deel te nemen en won met voorsprong al vanaf zijn derde wedstrijd. Vijf overwinningen later en nog vóór de laatste wedstrijd van het seizoen, stond de titel op zijn naam. Mathias Van Hoof werd Belgisch Kampioen 2014!

Voor 2016 werden de zaken nóg beter aangepakt, met de versterking van het team en vooral met de ondersteuning van BETA MOTORS Italië. Dit resulteerde op het einde van het jaar in mooie resultaten: Belgische Kampioen bij de Beloften, ook nam hij de titel in de belofte E3-klasse. Daarnaast pakte Mathias in 2016 ook de overwinning in de bekende Endurocross van Deurne in de support class. De kroon op het werk zette hij tijdens de FIM International Six Days of Enduro in Navara (SP), waar hij voor het Belgisch juniors team mocht aantreden. Boven de verwachtingen wist hij een zilveren medaille te bemachtigen bij zijn allereerste deelname!

Voor 2017 ligt de focus op het BK Enduro bij de Inters. Dat is de hoogste klasse in België, waar alle grote tenoren in starten. Het doel is binnen de top 10 te rijden en elke wedstrijd punten te pakken.

In 2015 promoveerde Mathias naar de Beloften, de klasse van de “jonge leeuwen”, talentvolle rijders jonger dan 23 jaar. Ondersteund door de vzw RASP (Racing and Sport Promotion), een nieuw team en talrijke sponsors, werd hij in zijn eerste jaar 3de in het algemeen klassement en 3de in zijn E1 Klasse. Naarmate het seizoen vorderde, wist Mathias ook verschillende specials te winnen en vocht mee voor de dagoverwinning. Daarmee toonde hij zijn grote progressie aan!

Mathias Van Hoof werd geboren op 3 augustus 1993 en woont in Halle-Zoersel. Hij studeerde Mechanisch Vormgevingstechnieken aan het VTI in Zandhoven en werkt momenteel als inspecteur op het autokeuringscentrum van Brasschaat. Hij heeft een relatie met Jasna en is lid van enduroclub Grensland.

Mathias draagt zijn prestaties op aan zijn broer, Maarten Van Hoof, die eind 2011 overleed.

BETA 300 RR Factory Racing

Mathias rijdt in 2016 met een BETA 300 RR Factory Racing. Een pure wedstrijdmachine, gebouwd door de beste ingenieurs, met als doel: winnen! De 300 tweetakt combineert een laag gewicht met veel koppel onderin en toch voldoende topvermogen. Hij is erg licht, rijdt zeer soepel en makkelijk, maar kan ook vele meters maken als het gas opengezet wordt. Deze machine wordt nog verder getuned en verbeterd door Jonny van JORAMO Motors uit Puurs, die zeer veel ervaring heeft met BETA.

Technische specificaties

Type……1 cilinder, 2-takt, vloeistofgekoelde

Boring……72 mm

Slag……72 mm

Cilinderinhoud……293,1 cc

Compressieverhouding……11,5: 1

Powervalve……BPV Systeem

Starter……Kick en elektrische starter

Ontsteking……Kokusan AC-CDI

Bougie……NGK BR7ES

Carburateur……Keihin PXK 36

Koppeling……Prox natte lamellenkoppeling

Transmissie……6 versnellingen

Overbrenging……DiD 520 O-Ketting

Wielbasis……1.482 mm

Max lengte……2172 mm

Max breedte……807 mm

Max hoogte……1270 mm

Zithoogte……930 mm

Bodemvrijheid……320 mm

Voetsteun hoogte……407 mm

Droog gewicht……104 kg (voor 50 kg, achterzijde 54 kg)

Inhoud brandstoftank……9,5 L

Reserve……1,6 L

Koelsysteem……capaciteit van 1,3 L

Voorwielophanging……Cartridge vork, Sachs,  ø 48 mm

Achterwielophanging……Monoshock Sachs

Schokdemper slag……135 mm

Veerweg……290 mm

Veerweg achter……290 mm

Voor rem……Wave schijf, ø 260 mm, dubbel-zuigerrem

Achterrem……Wave schijf, ø240 mm, single-zuigerrem

Voorwiel……21 x 1,6 – 36 spaken

Achterwiel……18 x 2,15 – 36 spaken

Voorband……Kenda FIM 90/90 – 21

Banden……Kenda  FIM140/80 – 18