7de plaats algemeen bij eerste deelname voor Mathias Van Hoof!

Endurance 12u van La Chinelle – 8 & 9 augustus 2015 – wedstrijdverslag

Bij zijn allereerste deelname aan de beroemde 12H van La Chinelle, werd Belofterijder Mathias Van Hoof 7de in het algemeen klassement. Een onvoorstelbare prestatie van de jonge Kempenaar die pas aan zijn tweede jaar bezig is in de enduro-competitie. Samen met Vincent Grandjean en Michaël Velkeneers, reed het jonge trio zich op een volledig standaard (!) BETA 390 RR naar een schitterende top 10 klassering, wetende dat alle rijders vóór hen al meermaals Belgisch, Europees of Wereldkampioen waren en op heuse fabrieks-, of door fabriek ondersteunde, motoren reden. De 3 jonge rijders reden op een 100% originele motor. Daardoor kreeg hun glansrijke prestatie nog meer waarde en deed het vriend en vijand verbazen op en rond die weide van Franchimont!

Wat nog een verre droom was 2 weken geleden, werd realiteit voor de jonge man uit Halle-Zoersel. Omdat KTM Racing Center opteerde om met 3 andere rijders van start te gaan, kreeg Mathias de toestemming om voor één keer niet op een KTM te rijden. Toen Fernand Blieck, directeur van Fersie en importeur van BETA, 10 dagen voor de wedstrijd belde of Mathias een andere rijder wilde vervangen in het jonge team, werd een droom waar. “Vorig jaar was ik hier voor het eerst als toeschouwer en kon ik mijn ogen niet geloven; zo schitterend was deze 12 uur wedstrijd. Maar er werd zeer hard gereden, ’s nachts tussen de bomen, onvoorstelbaar! Toen Fernand belde of ik wilde deelnemen, moest ik geen seconde twijfelen: een geweldige kans die ik met twee crosshandschoenen nam!”

De motor werd pas woensdag voor de wedstrijd geleverd… een 2016, nog in het krat. Donderdag werd alles snel gemonteerd en getest in Helicine of alles goed functioneerde. Nog even de vering afstellen en vrijdag reed Mathias de spiksplinternieuwe BETA 390 RR naar La Chinelle. ‘”Voor ons valt La Chinelle altijd iets té vroeg, want de nieuwe 2016 modellen worden die week pas geleverd,” licht Blieck toe net voor de start. “Er was dus geen tijd om te testen of dingen af te stellen. Maar ik weet dat BETA topproducten levert en daarmee wil ik laten zien dat een machine zo uit de kist, klaar is om deel te nemen aan een endurowedstrijd. Méér nog, zelfs voor een heel goed resultaat kan zorgen.”

Tijdens de trainingen kwamen de woorden van de BETA-importeur ook uit. Met een schitterende 11de tijd liet het BETA-trio heel veel getunede motoren achter zich. Om klokslag middernacht werd het startsein gegeven voor één der spannendste 12 uur enduro-endurance-races ooit. Het was toen nog droog en de snelheid was bijgevolg hoog, maar het BETA-trio wist zich gedurende de nacht in de top 15 te handhaven en na 4 u wedstrijd lagen ze zelfs 12de. Tegen het ochtendgloren werd er nog sneller gereden en stapje voor stapje kwamen Van Hoof & co binnen de top 10.

Toen Mathias het stuur voor de tweede keer overnam om 7u ’s ochtends, lag het team met de volledige standaard machine zelfs 6de algemeen! Nooit vertoond en vóór hen reden alleen maar semi-fabrieksjongens. “De nacht was heel spannend, maar ik moest niet zo veel prijsgeven op de toppers en reed heel mooie tijden. Geen fouten maken en blijven gas geven, zodat we 6de konden blijven,” aldus Van Hoof. Maar omdat het weer zou veranderen, werd een nieuw achterwiel met nieuwe band gemonteerd om 8u. Daardoor zakte het BETA-team met nr. 59 naar de 8ste plaats.

Grandjean en Velkeneers draaiden het gas wagenwijd open en met nog 2 uur te gaan, stonden ze 7de. Maar het eiste zijn tol. Michaël kreeg krampen in zijn handen en moest een half uur voor het einde, zijn stint afbreken… net op het moment dat het begon te regenen. De harde baan veranderde in paar minuten in een echte ijspiste, met tal van valpartijen tot gevolg. Toen moest Mathias totaal onverwacht het stuur overnemen en trachten op de BETA nog 2 ronden te volbrengen. “Het waren de langste rondes van mijn leven. Alle verantwoordelijkheid lag op mijn schouders. Ik moest de machine aan de finish brengen voor een goede klassering. Als op eieren heb ik gereden, het was extreem glad en overal lagen ze bij bosjes op het parcours. Maar de BETA liet zich goed sturen en ik bleef gelukkig recht. Met een geweldige kreet reed ik als 7de onder de finishvlag. En dat met een 100% standaard machine! Een onbeschrijfelijk gevoel!” aldus de Belofterijder die héél goed zijn mannetje stond tussen alle grote tenoren en inters.

“We hebben ingeschreven om jonge mensen een kans te geven en om te bewijzen dat je met een BETA-machine uit het krat haast kan winnen. En dat is ons meer dan gelukt,” glundert een vermoeide, maar zéér gelukkig en geëmotioneerde Fernand Blieck achteraf. Vooraan was het verschil tussen de eerste en tweede amper 3,5 seconden na 12 uur wedstrijd. Over spanning gesproken…